۱۴۰۰ مهر ۲۶, دوشنبه

تفتیش چندباره منزل زوج بهائی در شیراز؛ نورا ممتازیان احضار شد

 


منزل نورا ممتازیان و سروش آبادی، زوج بهائی ساکن شیراز روز شنبه ۲۴ مهرماه توسط ماموران اداره اطلاعات برای چهارمین بار مورد بازرسی قرار گرفت. به دلیل بازرسی‌های پیشین و ضبط تمام وسایل الکترونیک و کتب مرتبط با آیین بهائی، در این بازرسی تنها چند برگ کاغذ به همراه تلفن همراه خانم ممتازیان ضبط شده است. از نورا ممتازیان خواسته شده تا روز پنج‌شنبه ۲۹ مهرماه در اداره اطلاعات شیراز حاضر شود.

 ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰، منزل نورا ممتازیان و سروش آبادی، شهروندان بهائی ساکن شیراز توسط ماموران اداره اطلاعات برای چهارمین بار در دو سال گذشته، مورد بازرسی قرار گرفت.

به دلیل بازرسی‌های پپیشین و ضبط وسایل الکترونیک و کتب مرتبط با آیین بهائی، در این بازرسی تنها چند برگ کاغذ به همراه تلفن همراه خانم ممتازیان ضبط شده است. از نورا ممتازیان خواسته شده تا روز پنج‌شنبه ۲۹ مهرماه از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام در اداره اطلاعات شیراز (پلاک ۱۰۰) حاضر شود.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: « حدود ساعت ۱۰ صبح چند مامور امنیتی زنگ منزل پدر نورا ممتازیان را زده و با در دست داشتن حکم بازرسی منزل و احضار نورا، به طبقه دیگر ساختمان یعنی منزل این زوج بهائی رفته‌اند. ماموران در حالی که سروش آبادی در منزل حضور نداشته و علیرغم اینکه حکم به نام نورا ممتازیان بوده، بدون وجود حتی یک مامور زن وارد خانه شده و شروع به بازرسی کرده‌اند. در ۲ سال گذشته این چهارمین بار است که منزل آنها مورد بازرسی قرار میگیرد و اساسا چیزی در منزل نمانده تا ضبط شود از این جهت بر خلاف دفعات قبل، ماموران مدت زمان طولانی را نیز در منزل نمانده بودند!»

سروش آبادی همسر نورا ممتازیان پیشتر نیز به دلیل اعتقاد به آئین بهائی سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. وی در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۸، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و نهایت از بابت این پرونده شهریورماه امسال توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب شیراز به ریاست قاضی محمود ساداتی به اتهام “عضویت در گروه‌های معاند نظام به قصد اخلال در امنیت کشور” به ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری و ۲ سال منع خروج از کشور و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام در فضای مجازی” به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳۱ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری برای او قابل اجرا خواهد بود.

این شهروند بهائی همچنین در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه امسال به همراه ۶ شهروند بهائی دیگر توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.