۱۴۰۰ آبان ۸, شنبه

انتقال ۵ زندانی دیگر از زندان ارومیه به مکان نامعلوم

 دو زندانی سیاسی به نام‌های سالار صدیق همدانی و ابراهیم صدیق همدانی به همراه سه زندانی جرائم عمومی از زندان ارومیه به مکان نامعلومی منتقل شدند. همچنین طی روزهای گذشته سه زندانی سیاسی و سنی مذهب دیگر نیز از این زندان به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.

به گزارش  ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو زندانی سیاسی به نام‌های سالار صدیق همدانی و ابراهیم صدیق همدانی به همراه سه زندانی دیگر به خارج از زندان ارومیه منتقل شدند.

هویت سه تن از این زندانیان که متهم به جرائم عمومی هستند فرزین نوری ، امیر محمدی و کمال خاکزاد توسط هرانا احراز شده است. تا لحظه تنظیم این گزارش از محل نگهداری و سرنوشت این زندانیان اطلاعی در دسترس نیست.

از میان این زندانیان کمال خاکزاد از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده است.

طی روزهای گذشته نیز سه زندانی سیاسی و سنی مذهب دیگر به نام های محی الدین ابراهیمی، محی الدین تازه وارد و داود جباری از زندان ارومیه به مکان نامعلومی منتقل شدند. انتقال ناگهانی این زندانیان در حالی صورت گرفته است که پیشتر حکم اعدام محی الدین تازه وارد و محی الدین ابراهیمی تایید شده و این زندانیان درخواست اعاده دادرسی کرده بودند.

ابراهیم صدیق همدانی فرزند صادق و پسرش سالار صدیق همدانی و دخترش مریم در تاریخ ۴ اسفندماه ۹۷ بازداشت و مورخ ۳ اردیبهشت ۹۸، به زندان مرکزی این شهر منتقل شدند. مریم صدیق همدانی نیز که به بند زنان این زندان منتقل شده بود در تاریخ ۵ اردیبهشت ۹۸ با تودیع قرار از زندان ارومیه آزاد شد.

ابراهیم و سالار صدیق همدانی نهایتا توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه هرکدام از بابت اتهاماتی از جمله “اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از سازمانهای مخالف نظام” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

سالار صدیق همدانی در تاریخ ۱۴ مرداد ۹۹ همراه با پدرش ابراهیم صدیق همدانی از زندان ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند. ابراهیم صدیق همدانی در تاریح ۱۷ مردادماه ۹۹، از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به زندان ارومیه منتقل شد. سالار صدیق همدانی نیز در تاریخ ۳۰ مردادماه همان سال به زندان بازگردانده شد. این دو زندانی سیاسی در دوره بازجویی به “فعالیت تبلیغی علیه نظام در زندان” متهم شدند.

همچنین ابراهیم صدیق همدانی و فرزندش سالار صدیق همدانی طی یک پرونده سازی جدید در زندان از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۱۱ ماه حبس تعزیری محکوم شدند و این حکم روز یکشنبه ۳ مردادماه ۱۴۰۰ به صورت حضوری توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به این شهروندان ابلاغ شد.

گفته می شود ابراهیم صدیق همدانی پیشتر نیز در سال ۸۴ از بابت اتهام همکاری با سازمان مورد اشاره بازداشت و به ۶ سال حبس محکوم شده و پس از تحمل دو سال حبس به صورت مشروط آزاد شد.