۱۴۰۰ آبان ۵, چهارشنبه

علیرغم دستور پزشکان؛ محرومیت سعید اقبالی از دارو به بهانه کمبود در زندان


علیرغم دستور پزشکان؛ محرومیت سعید اقبالی از دارو به بهانه کمبود در زندان

سعید اقبالی، فعال مدنی علیرغم گذشت یک هفته از اعزام به بیمارستان و تجویر دارو، کماکان از دریافت داروهای ضروری در زندان محروم مانده است. این امر در حالی است که بنا به دستور پزشکان آقای اقبالی برای انجام عمل جراحی در ناحیه گوش راست نیاز به مصرف دارو برای کاهش عفونت دارد. همچنین خانواده این فعال مدنی که امروز برای تحویل لباس مناسب فصل در زندان حاضر شده بودند، به بهانه نو نبودن لباس‌ها از تحویل بازمانده‌اند.

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید اقبالی، فعال مدنی علیرغم گذشت یک هفته از اعزام به بیمارستان و تجویر دارو، کماکان از دریافت داروهای ضروری در زندان محروم مانده است.

این امر در حالی است که بنا به دستور پزشکان آقای اقبالی برای انجام عمل جراحی در ناحیه گوش راست، به دلیل آسیب به ماهیچه‌های گوش میانی و استخوان این ناحیه نیاز به مصرف دارو برای کاهش عفونت دارد. مسئولان زندان کمبود دارو در زندان را دلیل این امر عنوان کرده‌اند.

همچنین خانواده این فعال مدنی که امروز چهارشنبه ۵ آبان‌ماه، برای تحویل لباس مناسب فصل در زندان حاضر شده بودند، به بهانه نو نبودن لباس‌ها از تحویل بازمانده‌اند. یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: «امروز زمان تحویل لباس‌های زمستانی بود اما مامورین زندان از دریافت لباس‌های قدیمی زندانی خودداری کرده و گفتند، باید لباس نو و دارای اتیکت باشد و اخیرا قانون عوض شده است. زمانی که خانواده آقای اقبالی به این موضوع اعتراض کرده‌اند با توهین و برخورد بد مامورین به بیرون از اتاق برده شده‌اند.»

سعید اقبالی در تاریخ  ۲۹ خردادماه امسال پس از بیش از ۸ ماه محرومیت از رسیدگی پزشکی به بیمارستان امیراعلم تهران منتقل و پس از معاینه توسط پزشک و تجویز دارو به زندان بازگردانده شد. به گفته پزشک متخصص به دلیل آسیب جدی به پرده میانی گوش و شدت گرفتن عفونت در این ناحیه در اثر عدم رسیدگی به موقع، میزان شنوایی از دست رفته که بیش از ۷۰ درصد بوده دیگر برگشت پذیر نیست و در صورتی که عفونت این ناحیه با دارو کنترل نشود جهت جلوگیری از گسترش تا دو ماه آینده نیاز به عمل جراحی خواهد داشت. آقای اقبالی در تاریخ ۳۱ شهریورماه نیز جهت معاینه از زندان رجایی شهر کرج به پزشکی قانونی اعزام شده بود. در جریان این اعزام، تشخیص پزشک بیمارستان امیراعلم تهران در خصوص آسیب جبران ناپذیر به پرده میانی گوش و از دست دادن بخشی از شنوایی گوش راست تایید شده و به پزشک متخصص دیگری ارجاع داده شد.

سعید اقبالی در تاریخ ۱۲ بهمن ۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل خود در کرمانشاه بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. آقای اقبالی در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۷ با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

این فعال مدنی شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” برای وی قابل اجرا است.

سعید اقبالی نهایتا روز یکشنبه ۱۱ خردادماه ۱۳۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوره محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.

وی در تاریخ ۲ فروردین ماه، از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید و در تاریخ ۱۷ فروردین‌ماه، ۱۶ روز پس از تبعید و نگهداری در یک سلول انفرادی، به بند عمومی این زندان منتقل شد.