۱۴۰۰ آبان ۹, یکشنبه

علیرغم تحمل دوران حبس؛ تعیین زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد ابوالحسنی

 

 جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد ابوالحسنی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق در تاریخ ۲۰ آبان‌ماه در شعبه ۱۰۹۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد تهران برگزار خواهد شد. احضار آقای ابوالحسنی در شرایطی است که وی پیشتر در همین خصوص با اتهام دیگری به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده و پس از سپری کردن ایام محکومیت از زندان آزاد شده بود.

 ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد ابوالحسنی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق تعیین شد.

بر اساس احضاریه‌ای که روز شنبه ۸ آبان‌ماه صادر و ابلاغ شده است، دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای ابوالحسنی در تاریخ ۲۰ آبان‌ماه در شعبه ۱۰۹۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد تهران برگزار خواهد شد. محمد ابوالحسنی در این پرونده به “ترویج فساد و فحشا” متهم شده است.

احضار آقای ابوالحسنی در شرایطی است که وی پیشتر در خصوص اقدام پخش گل در متروی تهران و حمایت از یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز بازداشت و پس از محکومیت، دوران حبس خود را نیز سپری کرده است. پس از اعتراض وکیل مدافع این شهروند به این امر قاضی پرونده اظهار داشته است: «قاضی صلواتی در رسیدگی قبلی به جزئیات پرونده رسیدگی نکرده بود و حالا با بررسی دوباره ما به اتهام ترویج فساد و فحشا رسیدگی خواهد شد.»

محمد ابوالحسنی، شهروند اهل قزوین در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی و با حکم شعبه ۲۸ دادسرای انقلاب بازداشت شد. ماموران بازداشت کننده سپس به منزل وی مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل، تعدادی از وسایل شخصی ایشان را ضبط کرده و با خود بردند.

آقای ابوالحسنی در آذرماه ۱۳۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم با تسلیم به رای به ۱۸ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.. وی در بخش دیگری از پرونده خود از بابت اتهام “نشر اکاذیب” به ‏۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ‏۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی و ‏۲ سال ممنوعیت از حضور در فضای مجازی ‏محکوم شد.

آقای ابوالحسنی همچنین در پرونده دیگری که در دوران زندان برای وی گشوده شد، در مرحله بدوی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در سازمان جهاد کشاورزی به مدت روزی ۴ ساعت محکوم شد. فروردین‌ماه امسال این محکومیت توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

محمد ابوالحسنی، نهایتا در تاریخ ۱۸ بهمن‌ماه ۹۹ با پایان دوره محکومیت خود از بابت پرونده پیشین و با تودیع قرار وثیقه از بابت پرونده جدید از زندان اوین آزاد شد.