۱۴۰۰ آبان ۶, پنجشنبه

رستم ارکیا از زندان یزد به مرخصی اعزام شد

روز شنبه یکم آبان‌ماه، رستم ارکیا زندانی سیاسی و تبعیدی اهل ماکو، از زندان یزد به مرخصی اعزام شد. آقای ارکیا دوران محکومیت بیست سال حبس خود را سپری می‌کند.

به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، روز شنبه یکم  آبان‌ماه ۱۴۰۰، رستم ارکیا زندانی سیاسی و تبعیدی اهل ماکو، از زندان یزد به مرخصی اعزام شد.

این زندانی سیاسی آخرین بار در خردادماه سال جاری به مرخصی اعزام و مورخ ۱ تیرماه ۱۴۰۰، با پایان ایام مرخصی به زندان یزد بازگشت. وی همچنین دو بار دیگر در بهمن‌ماه ۹۹ و خردادماه ۹۹ به مرخصی اعزام شده و به زندان یزد بازگشته بود.

رستم ارکیا در تاریخ ۱۱ دی ماه ۸۵، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل ‌شد.

این زندانی سیاسی در تاریخ ۵ آذرماه ۸۷، در دادگاه انقلاب شهرستان خوی به ریاست قاضی نوروزی به اتهام محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام به اعدام محکوم شد. این حکم پس از اعتراض در بهمن‌ماه ۸۸، در دادگاه تجدید‌نظر به ۱۰ سال زندان همراه با تبعید به زندان یزد کاهش یافت.

با این حال نماینده‌ی دادستان ارومیه، به این حکم اعتراض کرده و خواستار تشدید حکم ‌شد و در نتیجه روز ۲۷ اسفند ۸۸، حکم از ۱۰ سال به ۲۰ سال زندان افزایش یافت.

آقای ارکیا، که در طول مراحل دادرسی از حق داشتن وکیل محروم بود، در خردادماه ۸۹ به زندان یزد تبعید شد.