۱۴۰۰ آبان ۷, جمعه

بازداشت کوتاه مدت پدر و مادر نوید افکاری



 پدر و مادر نوید افکاری، همزمان با روز بزرگداشت کوروش امروز جمعه ۷ آبان توسط شماری از نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند. نیروهای امنیتی هنگام بازداشت اقدام به ضبط عکس‌های نوید افکاری، کیک و ماشین پدر نوید افکاری کردند.

به گزارش  ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰، همزمان با روز بزرگداشت کوروش پدر و مادر نوید افکاری توسط شماری از نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شدند.

بازداشت این شهروندان در مسیر مزار نوید افکاری و توسط ۱۵ نیروی امنیتی صورت گرفته است. نیروهای امنیتی هنگام بازداشت اقدام به ضبط عکس‌های نوید افکاری، کیک و ماشین پدر نوید افکاری کردند.

نوید افکاری و وحید افکاری در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ و حبیب افکاری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ در رابطه با اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ بازداشت شدند. این افراد در جریان بازجویی‌ها برای اخذ اعتراف بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند.

این شهروندان توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکمه قرار گرفتند و نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

نوید افکاری، کشتی گیر ایرانی در نهایت سحرگاه روز شنبه ۲۲ شهریورماه ۹۹ علیرغم ابهامات جدی در پرونده و موج جهانی حمایت از وی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

در تاریخ ۷ شهریورماه سال گذشته نخستین بار در گزارشی به تفضیل از صدور احکام اعدام، حبس و شلاق برای نوید، وحید و حبیب افکاری خبر داد و اسناد مربوط به آن را نیز منتشر کرد.