۱۴۰۰ آذر ۲, سه‌شنبه

دستکم ۴ تجمع اعتراضی برگزار شد


 طی روز گذشته و امروز دوشنبه ۱ آذرماه، شماری از شهروندان در شهرکرد برای دومین روز متوالی در خیابان‌های این شهر، تعدادی از کارگران اخراج شده معدن طلای آق‌دره واقع در شهرستان تکاب در محل کار خود، جمعی از کارگران کارخانه روغن خوراکی بخش خصوصی فریکو واقع در سیرجان در این شهر و شماری از بیماران تالاسمی در مقابل ساختمان علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان فارس واقع در شیراز، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همزمان حدود ۲ هزار تن از کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون ورزقان، در اعتراض به اخراج همکارانشان در محل کار خود دست به اعتصاب زدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۰، شماری از شهروندان در شهرکرد برای دومین روز متوالی در خیابان‌های این شهر دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

تجمع این شهروند در اعتراض به بی‌آبی و ناکارآمدی مدیران در این استان صورت گرفته است.

شهروندان معترض در این تجمع شعارهایی از جمله “زاده سرچشمه‌ایم، تشنه‌ایم تشنه‌ایم و اینجا چهارمحال است، بردن آب محال است” سر د

تجمع کارگران معدن طلای آق دره

به گزارش ایلنا، امروز دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰، تعدادی از کارگران بیکار شده معدن طلای آق‌دره واقع در شهرستان تکاب در محل کار خود دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این کارگران در اعتراض به تصمیم کارفرما در خصوص اخراج خود و تعدیل تعداد دیگری از همکارانشان صورت گرفته است.

کارگران بیکار شده از مسئولان کشوری و استانی خواستند فکری به حال اشتغال آن‌ها کنند. این کارگران می‌گویند به دلیل فصلی بودن کارمان، معاش خانواده‌هایمان در روستاهای اطراف معدن طلای آق دره با مشکل مواجه شده است.

یکی از کارگران حاضر در تجمع گفت: معدن طلای آق دره در مراتع روستاهای ما در آق دره علیا، آق دره سفلی و آق دره وسطی واقع شده است. بیشتر کارگران شاغل در این معدن غیر بومی هستند و فقط چهل تا ۵۰ نفر از اهالی روستاهای اطراف در این معدن کار می‌کنند آن هم با قراردادهای فصلی. ما کارگران به نشانه اعتراض به بیکاری، از بین رفتن مراتع‌مان و قراردادهای فصلی، دست به تجمع زدیم. اعتراض ما مسالمت‌آمیز و خواسته‌هایمان اشتغال دائم در این معدن است.

این کارگر گفت: پیمانکار معدن طلای آق دره سالهاست که با فشار به منابع طبیعی مالک زمین‌های کشاورزی و مراتع اجدادی روستائیان شده و ما در فصول بیکاری حتی امکان کشاورزی و دامداری نداریم.

به گفته وی؛ مسئولان معدن به فکر منافع خود هستند و سهم ما از این معادن ارزشمند طلا فقط گرد و خاک و خرابی‌های حاصل از انفجارهای متعدد در آن است. خانه‌هایمان ویران شده و گرد و خاک امانمان را بریده است.

یکی دیگر از کارگران معترض در ادامه گفت: بهره‌برداری از معادن طلای آق دره که به صورت خصوصی انجام می‌شود باعث آلودگی رودخانه‌ها، چاه‌ها، چشمه‌ها، آب و هوا، علفزارها و زمین‌های زراعی منطقه و حتی سبب تلف شدن مکرر احشام شده و انفجارهای مهیب و بخارات سمی کارخانه به دلیل وجود مواد سمی و اسیدی همانند سیانور و جیوه، امکان زندگی و امنیت روحی، جسمی و روانی را از ما سلب کرده است.

آن‌ها در ادامه تاکید کردند: این آلودگی‌ها؛ ادامه زندگی، باغداری، کشاورزی و زارعت در این مناطق را غیرممکن کرده است. بنابراین کار در این معدن حق ما کارگران بومی است.

به گفته وی؛ در نزدیکی معدن طلای آق دره، معدن طلای زرشوران قرار داد که کارگر فصلی ندارد و کارگران آن در چهار فصل مشغول کارند. ما کارگران معدن آق دره بارها برای استخدام در این معدن مراجعه کرده‌ایم اما چون بومی آن منطقه نیستیم به ما کار داده نمی‌شود.

به گفته وی؛ کارگران فصلی معدن طلای آق دره همانند سایر کارگران معادن کار سخت و زیان‌آور انجام می‌دهند اما در بهترین حالت، ۶ ماه از سال بیمه می‌شوند. این شرایط باعث ایجاد وقفه در پرونده بیمه این کارگران شده‌است. یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که یک کارگر فصلی هیج وقت بازنشسته نمی‌شود.

طبق اظهارات این کارگر معترض؛ مشکلات معیشتی کارگران فصلی معدن طلای آق دره بارها از سوی مسئولان کشوری و حتی نمایندگان مجلس مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته اما نتایجی برای بهبود وضعیت آن‌ها حاصل نشده است.

به گفته وی؛ کارگرانی که در تجمع امروز دوشنبه حاضر شده‌اند، بیشتر از اهالی روستای آق‌دره وسطی، علیا و سفلی بودند که برای چند ساعت در مقابل کارگاه در انتظار بازگشت به کار بودند.

گفتنی است از صبح امروز (یکم آذر ماه) قرارداد کار حدود ۱۰۰ نفر از کارگران فصلی معدن طلای آق دره از سوی کارفرمای شرکت پیمانکار تمدید نشده و این کارگران عملا از کار اخراج شده‌اند. از قرار معلوم طبق روال هر سال مجموع کارگران تعدیلی تا یک ماه آینده به حدود ۲۵۰ تا ۲۷۰ کارگر می‌رسد.

تجمع کارگران کارخانه روغن خوراکی در سیرجان

به گزارش ایرنا، امروز دوشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۰، تعدادی از کارگران کارخانه روغن خوراکی بخش خصوصی فریکو واقع در سیرجان در این شهر دست به تجمع زدند.

بنابر این گزارش، تجمع این کارگران در اعتراض به عدم پرداخت چند ماه معوقات مزدی آنها صورت گرفته است.

تجمع بیماران تالاسمی در شیراز

به گزارش پیام خبر، امروز دوشنبه ۱ آذرماه ۱۴۰۰، شماری از بیماران تالاسمی در مقابل ساختمان علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان فارس واقع در شیراز تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع این افراد در اعتراض به سیاست های دارویی وزارت بهداشت در تامین نکردن داروی آهن زدا صورت گرفته و معترضان علیه مسئولان وزارت بهداشت شعار سر دادند و خواستار توضیح متولیان این وزارتخانه شدند.

رییس انجمن تالاسمی استان فارس در این تجمع گفت: مسئولین وزارت بهداشت بعد از گذشت ۶ ماه از نبود دارو هیچ جواب قانع کننده ای نمی دهند و خواست بیماران متقاضی داروهای آهن زدای اصلی را بی منطق و نامعلوم می دانند.

مصطفی احمدی افزود: در پی نبود بیش از شش ماه داروهای اصلی آهن زدا (دیسفرال و جیدنیو) و عدم پاسخگویی صحیح از سوی مسئولین وزارت بهداشت بیش از ۵۱۱ نفر از دوستان ما قربانی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در این مدت مسئولان وزارت بهداشت اقدام موثری در تامین دارو نداشته اند، تصریح کرد: بیماران تالاسمی استان فارس امروز به شکلی نمادین در مقابل دانشگاه علوم پزشکی تجمع کردند تا صدای تمامی بیماران تالاسمی کشور را به گوش مسئولان برسانند زیرا که قصد ما تجمع مقابل وزارت بهداشت بود اما به دلیل دوری مصافت و محدودیت های کرونایی ابتدا ترجیح دادیم با تجمع مقابل دانشگاه علوم پزشکی صدایمان را به گوش مسئولان برسانیم، اما چنانچه به فریاد بیماران تالاسمی نشد ناچاریم برای رساندن صدایمان به گوش آنان تجمع بعدی را در تهران برگزار کنیم.

اعتصاب کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون ورزقان

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، از روز یکشنبه ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰، حدود ۲ هزار تن از کارگران شرکت‌های پیمانکاری مجتمع مس سونگون ورزقان در محل کار خود دست اعتصاب زده و استخراج در این معدن را تعطیل کردند.

بر اساس این گزارش، اعتصاب این کارگران به دنبال اخراج ۶۰ نفر از فعالین کارگری این مجتمع صورت گرفته است.