۱۴۰۰ آذر ۲۹, دوشنبه

اظهارات وکیل میثم کاظمی در خصوص آخرین وضعیت پرونده وی در زندان بهبهان


 

 فرشته تابانیان، وکیل مدافع میثم کاظمی شهروند بازداشتی اهل بهبهان، ضمن اشاره به غیر قانونی بودن بازداشت موقت موکلش، از تداوم بازداشت وی خبر داد. این وکیل دادگستری همچنین با اشاره به عدم پذیرش وکالت وی توسط شعبه چهارم بازپرسی دادگاه بهبهان گفت، از بازپرس این شعبه در دادگاه انتظامی قضات شکایت کرده است.

 فرشته تابانیان، حقوقدان و وکیل میثم کاظمی شهروند بازداشتی اهل بهبهان از غیر قانونی بودن بازداشت موقت موکل خود خبر داد.

فرشته تابانیان، حقوقدان و وکیل میثم کاظمی از فعالان شهرستان بهبهان عنوان داشت: موکل من از جمله کسانی بود که در دی ماه سال ۹۶ بازداشت شد. در آن پرونده هم بنده وکیل این فعال بهبهانی بودم که حکم او تعلیق خورده و نهایتا در خردادماه امسال به پایان رسید. در تیرماه ۱۴۰۰ بود که خواهر و برادر موکلم به اتهام شرکت در تجمعات شکل گرفته در بهبهان بازداشت شدند.

وی ادامه داد: خواهر موکلم بعد از ۲۱ روز و سپس برادر او از بازداشت آزاد شدند. در این مدت دو پرونده به عناوین اتهامی اقدام تبلیغی علیه نظام(در دادگاه ماهشهر) و همچنین اخلال در نظم عمومی(در دادگاه بهبهان) برای خواهر و برادر موکلم تشکیل شده است.

این وکیل دادگستری، تصریح کرد: هفته گذشته به من از طریق موکلم اطلاع داده شد که احضاریه‌ای برای ایشان آمده است. تصور ما بر این بود که با توجه به عنوان اتهامی اقدام تبلیغی علیه نظام که به واسطه فعالیت آقای کاظمی در فضای مجازی، احتمالا برای او در نظر گرفته می‌شود به مانند دیگر پرونده‌ها با در نظر گرفتن کفیل آزاد خواهد شد. بر این اساس، این عنوان اتهامی از آن دست جرائمی نیست که بازداشت موقت متهم را به دنبال داشته باشد. بر همین مبنا، کفیل و حتی وثیقه‌ هم آماده کرده و به دادگاه مراجعه داشتیم.

تابانیان، افزود: به همراه ایشان به شعبه چهار بازپرسی دادگاه بهبهان مراجعه کرده و گفتم که بنا دارم تا در این پرونده اعلام وکالت کنم. رئیس این شعبه در پاسخ گفت که از آن جا که اتهام متهم از دسته جرائم امنیتی بوده، اگر از میان وکلای شامل تبصره ۴۸(وکلای مورد اعتماد رئیس دستگاه قضا) نباشید، نمی‌توانید در این پرونده اعلام وکالت کنید.

این وکیل دادگستری، ادامه داد: به ایشان گفتم که در تبصره ماده ۴۸ آمده که هروکیلی می‌تواند اعلام وکالت کند و حداکثر می‌توانید برای من، عدم دسترسی به پرونده را صادر کنید. اینکه من در میان وکلای تبصره ماده ۴۸ نباشم، مجوزی برای شما نخواهد بود تا اجازه اعلام وکالت را به وکیل ندهید.

وی، خاطرنشان کرد: ایشان در نهایت به من گفت که اجازه اعلام وکالت را نخواهد داد. در پاسخ عنوان کردم که از طریق خدمات الکترونیک قضائی اعلام وکالت در این پرونده را انجام می‌دهم. باز هم پاسخ دادند که اگر هم این اقدام را کنید، اعلام وکالت شما را پرینت گرفته و در پرونده خواهیم گذاشت اما، ترتیب اثری به آن نمی‌دهیم.

این حقوقدان، همچنین یادآور شد: کاظمی در دادگاه حاضر شده و درباره استوری‌های خود در مورد نرگس محمدی، نوید افکاری و مواردی از این دست، توضیحات و اظهاراتی را ارائه کرد. این اظهارات هم البته در پی این صورت گرفت که پرینتی از استوری‌های ایشان گرفته و عنوان کردند که این اقدامات، مصداق اقدام تبلیغی علیه نظام است. بر همین اساس نیز، متاسفانه بازداشت موقت برای ایشان صادر شد.

وی، عنوان داشت: پس از این بازداشت موقت نیز، خانواده کاظمی، مکررا به دادگاه رفت و آمد کرده و پیگیری پرونده این متهم هستند. متاسفانه هنوز، موافقتی برای اعلام وکالت من در این پرونده انجام نشده و صرفا در خدمات الکترونیک قضائی به روئیت مسئولین رسیده است.

تابانیان، بیان داشت: گفته شده که بنا دارند تا برای این پرونده، کیفرخواستی را صادر و آن را به دادگاه ماهشهر ارسال کنند. این فقره از جمله اتهاماتی نیست که بتوان بازداشت موقت برای آن صادر کرد. بازداشت موقتی برای جرائم و اتهاماتی صادر می‌شود که بیم تبانی یا فرار متهم پرونده وجود داشته باشد. همچنین در مواردی که اقدام علیه امنیت ملی صورت بگیرد، می‌توان بازداشت موقت را صادر کرد و این در حالی است که اقدام تبلیغی علیه نظام، اصلا اقدام علیه امنیت ملی محسوب نمی‌شود.

این وکیل دادگستری، خاطرنشان کرد: این بازداشت موقت از نظر ما، کاملا غیرقانونی است. بازداشت موقتی که متاسفانه با رد اعتراض متهم به آن، همچنان به مدت یک ماه تداوم خواهد داشت. به هر حال، منتظر هستیم که جلب به دادرسی و کیفرخواست در این پرونده صادر شود تا شاهد برگزاری دادگاه در بهبهان باشیم

وی در پایان نیز، عنوان داشت: به شخصه از طیب، بازپرس شعبه چهارم پازپرسی بهبهان در دادگاه انتظامی قضات شکایت کردم. اجازه اعلام وکالت به ما داده نشده و این در حالی است که اساسا اختیار قانونی آن را ندارند. مسئله به این شکل است که اجازه اعلام وکالت برای وکیل صادر شود و نهایتا عدم دسترسی به پرونده را برای او در نظر بگیرند. این یک رویه آشکار خلاف قانون بوده که باید شکسته شود.

آقای کاظمی روز شنبه ۱۳ آذرماه امسال، پس از حضور در شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. وی پیشتر جهت دفاع از اتهام انتسابی به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان به ریاست قاضی کاظم طیب احضار شده بود. علیرغم اینکه در ابلاغیه صادره از میثم کاظمی خواسته شده بود که به همراه وکیل در این شعبه حاضر شود، در زمان حضور از ورود وکیل به محل تشکیل جلسه جلوگیری شده است.

دلیل احضار این شهروند در ابلاغیه صادره “انتشار مطالب مربوط به بازداشت‌شدگان «اغتشاشات» ۲۶ تیر بهبهان” عنوان شده است.

در تاریخ ۲۶ تیرماه سال گذشته مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی ۹۸” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. شمار زیادی از شهروندان معترض در جریان این تجمع و تعدادی پس از پایان اعتراضات در منازل خود بازداشت شدند. هرانا پیشتر طی چند گزارش ضمن احراز هویت شماری از بازداشت شدگان از بازداشت ده‌ها شهروند در ارتباط با این اعتراضات خبر داد.

در جریان اعتراضات آبان ۹۸ نیز در بهبهان تعدادی از شهروندان ساکن این شهر ازجمله مهرداد دشتی نیا، محمود دشتی نیا، فرزاد انصاری فر، محمدحسین قنواتی، احسان عبدالله نژاد و محمد حشم دار با شلیک گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند. هرانا همچنین در تاریخ ۱ آبان‌ماه سال گذشته از صدور حکم ۱۰۹ سال حبس و ۲۵۹۰ ضربه شلاق برای ۳۶ تن از بازداشت شدگان اعتراضات آبان در بهبهان توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان خبر داد.