۱۴۰۰ آبان ۸, شنبه

فقدان ایمنی کار؛ مرگ دو کارگر در بیرجند


امروز شنبه ۸ آبان، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، دو مقنی در شهرستان بیرجند جان خود را از دست دادند. همچنین مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران از مرگ ۵۵ کارگر در اثر حوادث ناشی از کار در این استان طی ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

حدود ساعت ۹ صبح امروز، ریزش قنات در روستای خسرکی شهرستان بیرجند به مرگ دو کارگر چاه‌کن انجامید. از قرار معلوم این دو کارگر ۱۸ و ۴۰ ساله مشغول لایروبی مسیر قنات بوده‌اند که به یکباره با ریزش دیواره در عمق چهار متری مدفون می‌شوند.

پس از اعزام نیروهای امدادی به محل مورد نظر و با گذشت ساعت‌ها تلاش با استفاده از بیل مکانیکی پیکر بیجان دو مقنی از زیر آوار خارج و تحویل پزشکی قانونی شد.

گفتنی است ریزش قنات و آوار در ماه‌های اخیر، موجب مرگ چندین کارگر مقنی در کشور شده‌ است. کارشناسان، عدم رعایت اصول ایمنی را دلیل بروز این نوع حوادثِ مرگبار می‌دانند.

مرگ ۵۵ کارگر در استان مازندران در ۶ ماهه نخست امسال

مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران گفت: در ۶ ماهه امسال ۵۵ نفر در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش داشت.

علی عباسی با بیان اینکه از این موارد ۳۹ نفر متاهل و ما بقی مجرد هستند، افزود: بر اساس آمارهای موجود سقوط از بلندی با ۳۰ فوتی رتبه اول مرگ‌های ناشی از حوادث کار را به خود اختصاص می دهد، همچنین برق گرفتگی با ۱۳، جسم سخت با ۱۰ و سایر با ۲ در رتبه های بعدی مرگ بر اثر حوادث کار قرار دارند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران افزود: در ۶ ماهه امسال بیشترین مرگ‌های ناشی از حوادث کار با ۱۵ مورد در خرداد ماه و کمترین آن با ۶ مورد در مرداد ماه ثبت شده‌ است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی مازندران، این مقام اجرایی استان تصریح کرد: طی این مدت شهرستان‌های ساری با ۸ فوتی، آمل با ۷ و چالوس با ۵ بیشترین و شهرستان‌های رامسر، فریدونکنار و میاندرود هر کدام با یک فوتی کمترین موارد مرگ بر اثر حوادث کار را داشتند.